Skal bidra til digitalisering i kommune

Skal bidra til digitalisering i kommune

Riksrevisjonen la onsdag frem en rapport om status på digitaliseringen i norske kommuner, en digitalisering som tross politiske løfter og prioritet som et nasjonalt satsningsområde har kommet for kort. Telenor vil bidra.

Motta nyhetsbrev fra Effektiv IT

- Dette er ikke oppløftende funn, men de er viktige for å få fart på digitaliseringen i offentlig sektor som innbyggerne forventer, og som vil kunne effektivisere og bedre det kommunale tjenestetilbudet betraktelig, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Ikke overraskende

For Telenor kommer ikke disse funnene overraskende. Telenor har over 50 prosent av kommunene i Norge som kunder. Kun 10-15 prosent av kommunene har en digitaliseringsstrategi.

[factbox id="1"]

- Det sier seg selv at uten en plan for hvordan kommunen skal digitaliseres,  blir det ikke mye digitalisering av tjenestetilbudet, sier Berit Svendsen.

Heldigvis også lyspunkt

Det er heldigvis lyspunkt. Telenor samarbeider med flere kommuner som er godt i gang med å legge planer, øke kompetansen og utvikle tjenestetilbudet. Kommunesamarbeidet i Værnesregionen har kommet langt. Det innebærer blant annet sensorbasert velferdsteknologi, og den digitale postkassen er etablert for kommunal korrespondanse. Kommunene er piloter på skybasert barnevern hvor alt av sensitiv informasjon på papir er historie.

Vi mener at oppfølgingen av Riksrevisjonens rapport må være kraftfulle tiltak som støtter og hjelper kommunen med digitaliseringsarbeidet. Telenor har store forventninger til ny Digital Agenda for Norge som skal legges fem av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i vår. Her bør det komme konkrete tiltak for å styrke digitaliseringsagendaen, avslutter Svendsen.

Til toppen