Norsk firma med lokasjonsbasert markedsføring

Norsk firma med lokasjonsbasert markedsføring

Beaconteknologi er i vinden og har allerede tatt det amerikanske markedet med storm. Det norske selskapet Unacast har lansert verdens første plattform for behandling av beacondata på tvers av beaconselskaper.

  • Sikkerhet
Motta nyhetsbrev fra Effektiv IT

Vi har snakket med administrerende direktør i Unacast, Thomas Walle Jensen, som forteller entusiastisk om en fremtid med beacons.

Rask utvikling

Apple lanserte iBeacon i Juni 2013, og siden det har flere aktører sett på hvordan denne teknologien kan brukes. Det var Apple og Google som muliggjorde kommunikasjon mellom små sendere og smarttelefoner.

- Det er forventet at det skal være 72 millioner beacons rundt omkring i verden innen 2018. I USA har allerede halvparten av topp 100 forhandlere pilotprosjekter med beacons og 85 prosent sier de kommer til å bruke teknologien i sine butikker i 2016, forteller Walle Jensen.

- Vi ser også at Norge begynner å henge seg på denne bølgen og vi er for øyeblikket i dialog med 20-25 store aktører som ønsker å bruke denne teknologien til å kommunisere med kundene sine.

[img id="1"]

Billig med Bluetooth

Beacons er billige i produksjon og lette å installere i lokaler. De settes opp der man ønsker å kommunisere til kunden. De kommuniserer så ved hjelp av Bluetooth-teknologi og registrerer interesser basert på hvor han eller hun tilbringer mest tid i butikken.

- Beacons gjør det mulig å kommunisere med kundene sine basert på deres fysiske lokasjon, forklarer Walle Jensen.

- Nettverket vi har utviklet går ut på å forstå dataene og sporene kunden legger igjen, man kan kalle det offline cookies. På denne måten kan vi klassifisere og kategorisere kunden basert på hans eller hennes interesser.

- Dersom kunden står lengre enn ti minutter i skoavdelingen kan butikken sende ut relevante annonser på produkter i denne kategorien til kunden.

- Med beaconteknologi kan du følge opp kundene etter de har forlatt butikken - dette er en helt ny måte å kommunisere med kundene sine på.
[factbox id="1"]

Flere bruksområder

Beaconteknologi kan brukes på andre områder enn i butikk, noe som er viktig for å kunne fortsette utviklingen av den nye teknologien.

- Det er viktig og ikke gå inn i en blindgate hvor en kun fokuserer på markedsføring, men at man også tenker på hvordan det er mulig å skape en bedre opplevelse for brukeren, sier Walle Jensen.

- Vi snakker også med flyplasser rundt omkring i verden som ønsker å installere beacons ved gatene, slik at når den reisende går til gaten får han automatisk opp boardingkortet på telefonen.

- Museer har også begynt med beacons. Her handler det om å gi kunden en bedre opplevelse og mer informasjon om kunsten enn det som er tilgjengelig i galleriet.

Viktig med relevant informasjon

- Teknologien er i en tidlig fase, men det vi ser er at de selskapene som har begynt å sette ut beacons får veldig gode tilbakemeldinger fra kundene der informasjonen som sendes ut er relevant, sier Walle Jensen.

- Det er en hårfin balanse. I det sekundet informasjonen blir irrelevant vil ikke kunden være en del av det lenger.

- Selskaper med relevante kampanjer ser en tredobling i engasjement kundene har med appene. Vi så en studie fra USA hvor 75% av alle kundene ønsker å motta meldinger i butikk med tilleggsinformasjon, og det samme antallet var OK med å dele kundedataen sin så lenge de delte til kjeder de har et forhold til.

- I dag er internett overfylt med annonser basert på nettrafikken til kundene.

- Unacast kan ikke endre antall annonser du vil bli omringet av hver dag, men ved å kjenne deg som kunde kan vi tilpasse annonsene slik at de blir relevante for deg og tilpasset dine behov.

Overvåkning kan skremme

Mange får piggene ut med en gang de hører om innsamling av data og ”overvåkning”.

- Det første vi gjorde da vi startet Unacast for et år siden var å snakke med personvernadvokater, datatilsynet og forskjellige personvernsinstanser i Europa. Dette er noe av det vi har brukt mest tid på, forteller Walle Jensen.

- Dette er for å sikre at måten vi samler inn data på blir gjort i henhold med de lovene og reglene som gjelder. EU kommer nå med et nytt direktiv som trer i kraft om 18 måneder og dette har vi allerede lagt til rette for.

- jobben med korrekt innsamling av data er tung og stor. Det kommer til å være mange aktører som vil prøve seg på snarveier og å unngå regler. Datatilsynet kommer nå med strengere regler for å umuliggjøre disse snarveiene og stenge ned bransjens cowboyer

- Dette er bra. Kjeder og forhandlere ønsker å kommunisere med kundene sine basert på offline adferd – da er det viktig at vi gjør dette riktig fra dag en på vegne av bransjen.

Bruker bestemmer

Ny teknologi er alltid kilde til skepsis og usikkerhet og fler er bekymret for å bli bombardert med reklame og tilbud.

- Du vil alltid ha et valg som kunde om du ønsker å motta tilbud og registrere trafikken din. Vi jobber også med en portal hvor kunden kan gå inn å slette sin offline data og legge inn ekstra data dersom det er ønskelig, forteller Walle Jensen.

- Kunden må aktivt samtykke før vi for lov til å samle inn data, og da er det også rett og rimelig at kunden skal ha mulighet til å slette sine data, avslutter han.

Til toppen