Merket for god design: Hedrer fire norske IT-innovasjoner

Merket for god design: Hedrer fire norske IT-innovasjoner

Husbanken har laget et elektronisk søknadsskjema som kan spare 50 000 byråkrattimer. Cisco har designet en innovativ videokonferanseløsning som utfordrer Facetime og Skype. Piql har gjenoppfunnet seg selv som en global lagringsaktør. Posten Norge har utviklet en mobilapp som digitaliserer postbudets hverdag. Nå hedres de med Merket for god design.

  • erp
Motta nyhetsbrev fra Effektiv IT

Onsdag ettermiddag mottok Cisco, Posten Norge, Piql og Husbanken den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

[factbox id="1"]

Piql: Fra kinosal til global datalagring

Da rulleteksten gikk for analoge kinoer var utsiktene dystre for Cinevation, en norsk gründerbedrift som spesialiserte seg på å overføre digitale filmer til 35mm-film. Etter en lynrask reposisjonering og omprofilering peker pilene igjen oppover for selskapet som nå heter Piql.

– Vi var verdens ledende leverandør av teknologi som skriver digitale filmer til fotosensitiv 35mm-film for visning på analoge kinoer. Da dette markedet var i ferd med å fases ut begynte vi å utvikle en løsning for langtidslagring av data på film. Imidlertid hadde vi fremdeles et navn og en profil som var sterkt knyttet til filmbransjen, sier markedssjef Maria Borkenhagen i Piql.

Scandinavian Design Group fikk oppdraget med å få Drammen-bedriften til å fremstå som en global tjenesteleverandør på datalagringsmarkedet. De gikk i gang med å studere konkurrentene og fant fort ut at de fleste bruker mye energi på å fremheve sin fremragende teknologi. Det ble bestemt at det nye uttrykket skulle bryte med det etablerte kategorispråket og gjøre ting helt annerledes.

Sylter ned data

Cinevation ble fort omdøpt til Piql, som spiller på det engelske uttrykket «To pickle», altså å sylte ned og konservere for fremtidig bruk. Etter hvert er tanken at navnet kan bli et verb som beskriver handlingen man gjør når langtidslagrer data, på samme måte som mange sier «å google» når de snakker om nettsøking. Selskapets strategi for produktnavn ble også endret: fra Archivator, Cinevator DTP og Aim 35 til mer selvforklarende navn som piqlBox, piqlFilm, piqlReader og piqlWriter.

Det nye designuttrykket spiller på en kombinasjon av gammel filmteknologi og nye digitale medier. Binærtallene 0 og 1 går igjen i logo og andre elementer som en rød tråd. Aktiv bruk av mennesker i fotoene bidrar til å ufarliggjøre kompleks teknologi for nye og uerfarne kunder.

50 millioner rettsdokumenter

16. juni i fjor – 10 korte måneder etter prosjektoppstart – ble Piql lansert med ny nettside og kommunikasjon i ulike kanaler. Siden den gang har selskapet gått fra 2 til 12 tjenesteleverandører i en rekke land.

– Merkevaren vår har allerede blitt så sterk at våre tjenesteleverandører ønsker å operere som Piql i sine markeder. Piql India og Piql Germany er allerede etablert. De første kundene er signert, og vi er i forhandlinger med blant annet en indisk institusjon som skal lagre 50 millioner rettsdokumenter og en østeuropeisk institusjon som skal lagre 20 milliarder gigabytes med kulturhistoriske data, forteller Borkenhagen stolt.

Husbanken: Kan spare 50 000 timer

Inntil i fjor høst var bostøtteordningen til Husbanken fremdeles blant de store statlige støtteordningene som ikke hadde tatt det digitale steget. Søknadsprosessen var papirbasert, tidkrevende og kostbar. Nå har Husbanken fått en ny og banebrytende elektronisk søknadsløsning som gjør livet lettere for bostøttesøkere, kommunale saksbehandlere og Husbanken selv.

– Vi håper å spare 50 000 saksbehandlingstimer på bostøttesøknader årlig. Målet er at innen fem år skal 90 prosent av søkerne ha gått over til å benytte seg av den elektroniske løsningen, forteller Anne-Brit Elvestad, seniorrådgiver i systemseksjonen i Husbanken.

Brukertester ga viktig innsikt

Bostøtte er et viktig virkemiddel for å sikre at personer med lave inntekter og høye boutgifter har en høvelig bolig. Hvert år utbetaler Husbanken rundt tre milliarder kroner til 150 000 personer som har under 210 000 kroner i årsinntekt. Blant søkerne finner vi innvandrere, personer med nedsatte funksjonsevner og personer som er i en vanskelig situasjon.

Husbanken så behovet for å bevege seg bort fra kompliserte papirskjemaer, og satt i gang et tverrfaglig utviklingsprosjekt for å lage en elektronisk, universelt utformet løsning. I litt over ett år jobbet Husbankens egne fagfolk og utviklere med systemutviklere og interaksjonsdesignere fra konsulentselskapet Sopra Steria. Også andre konsulentselskaper bidro på systemutviklingssiden.

– Vi utførte jevnlige brukertester, både med saksbehandlere og reelle brukere. Herfra fikk vi viktig innsikt som har formet design, interaksjon og språk, sier Elvestad.

Husbankens «eSøknad bostøtte» ble lansert høsten 2014, og byr på en rekke nyskapinger som gjør livet lettere for både søker og saksbehandler. Blant annet innhenter den automatisk informasjon om søkeren fra offentlige, eksterne registre, som Folkeregisteret, Statens kartverk og Skatteetaten. På den måten slipper søkeren selv å lete opp informasjon som allerede ligger registrert.

Ta bilde med mobil og last opp

– Siden ikke alle brukerne har datamaskin, satset vi på å utvikle en spesielt mobilvennlig løsning. eSøknad bostøtte fungerer like godt på alle plattformer. Noe er likevel faktisk enklest på mobil, for eksempel opplasting av dokumentasjon. Det er bare å knipse et bilde av leiekontrakten med mobilkameraet og legge det rett inn i søknaden, forteller funksjonell arkitekt Stine Braadland i Sopra Steria.

Under et halvt år etter lansering er eSøknad bostøtte en udiskutabel suksess. Bruken har mer enn doblet seg de siste månedene og tilbakemeldingene er gode både fra saksbehandlere og søkere. Nå er Husbanken i gang med å utvikle en lignende elektronisk løsning for startlån der det trekkes mye på erfaringene som ble gjort med bostøtteprosjektet.

Cisco: Rydder pulten

Cisco trengte et enkelt og rimelig videokonferanseprodukt som kunne møte konkurransen fra lavendeløsninger som Facetime og Skype. De lagde en løsning som rydder skrivebordet for både PC-skjerm, webkamera, mikrofon og eksterne høytalere.

– Vi så at tiden var inne for å gå på markedet med et mer fleksibelt, lavere priset produkt som likevel holdt høy kvalitet. Det har vi nå fått til med Cisco DX80, sier Hallgrim Sagen, designdirektør hos Cisco på Lysaker.

Ciscos egne designere trakk med seg designbyrået Geriljaworks. De har sittet tett på selskapets utviklere og produktsjefer i hele utviklingsløpet. Målet var å lage et personlig videokonferanseprodukt som kunne nå ut bredt på flere nivåer i bedriften.

– Fagfolk innen design og mekanikk har sittet i åpent landskap gjennom hele prosjektet. Også maskinvare-, produksjons- og komponentingeniører har vært en daglig del av utviklingsteamet, sier Sagen.

Menneskeliggjort teknologi

Han forteller at prosjektet har vært designdrevet fra dag én. Prosjektteamet bygde en rekke prototyper som ble utsatt for grundig og dekkende brukertesting. Innsikt herfra ble brukt til å ta viktige beslutninger om sluttproduktets egenskaper og funksjonalitet.

Juryen er svært begeistret over resultatet: «Cisco DX80 er et helstøpt produkt som lar brukeren gjennomføre videokonferanser fra skrivebordet eller mindre møterom. Med vennlig design og enkelt grensesnitt menneskeliggjør Cisco teknologien for brukeren. Produktet er perfeksjonert i hver detalj», står det i jurykjennelsen.

Lansert av sjefen selv

Skjermen kan justeres til en behagelig arbeidsstilling og mikrofonløsningen stenger ute bakgrunnsstøyen som er en del av hverdagen på mange arbeidsplasser. I tillegg til å være et tradisjonelt videosystem er DX80 også en fullverdig Android-enhet. Ved hjelp av berøringsskjermen kan man bruke applikasjoner som lastes ned fra Android Markets.

Cisco DX80 ble lansert av John Chambers, toppsjefen i selskapet – en svært uvanlig gest i Cisco-sammenheng. Produktet er nå på vei inn på arbeidsplasser over hele verden.

Posten Norge: Postapp i toppklasse

Før måtte postbudet slå opp i en omfattende papirrapport for å få fullstendig oversikt over hvilke brev som skulle i hvilken postkasse, særlig når postkassen var dårlig merket. Adresseoppdateringer og andre viktige beskjeder ble også formidlet på papir. Postbudet har nå tatt steget inn i den digitale tidsalder og fått ruteboken på telefonen.

– Vi har laget en app i toppklasse. Den er rik på funksjonalitet, men oppleves likevel som brukervennlig, nyttig og lett å lære. Videre bidrar den til å effektivisere postbudets hverdag. Her har design spilt en svært viktig rolle, sier Hanne Rennemo Andreassen, som var it-prosjektleder i prosjektet.

Skjerpet konkurranse

Siden 1999 har brevvolumet i Norge falt med 47 prosent. På markedet for uadressert reklame er konkurransesituasjonen skjerpet. Derfor må Posten Norge jobbe mer effektivt enn før. Det ble bestemt at den papirbaserte ruteboken til postbudene skulle oppgraderes.

Med på laget var designbyrået Shortcut, som satte seg som mål at sluttproduktet måtte være godt nok til å kunne bli postbudets beste venn. Sammen med Posten Norges egen it-avdeling og forretningsutviklere skred de til verks. Brukerinvolvering var en sentral del av prosjektet.

– Vi involverte postbudene fra den første skissen ble tegnet, og vi hadde egne kontrollgrupper for å gjennomføre brukertester underveis i utviklingen. Slik ble vi sikre på at vi utviklet et verktøy som faktisk ville bli nyttig for postbudene, sier Andreassen.

Verdensnyhet

Resultatet er mobilappen «Rutebok», en verdensnyhet i den forstand at ingen andre nasjonale postvirksomheter bruker konsumentteknologi til brevdistribusjon slik Posten Norge gjør. Appen lar postbudet motta og rapportere tilbake om forhold som påvirker dagens postrute. Postbudets vedlikehold av ruteinformasjon øker kvaliteten i både brevsorteringen og adresseendringstjenester. Postbudet kan også sende meldinger til sin lokale leder og raskt få svar.

Siden postbudets hverdag tidligere ikke har vært spesielt digital er brukergrensesnittet lagt opp mest mulig intuitivt. Menyvalgene har stor skrift og tydelige symboler, noe som også gjør appen lettere å bruke under krevende værforhold. Fargekoder gjør det enklere å navigere i løsningen.

13 millioner færre utskrifter

– Da vi gjennomførte pilottesting i fjor sommer var interessen så høy at vi måtte ha loddtrekning for å avgjøre hvor applikasjonen skulle testes. Det er det ikke ofte vi opplever med it-prosjekter, forteller Andreassen.

Løsningen ble rullet ut i hele Norge i fjor høst, og Posten Norge har merket en betydelig effekt både i postsortering og i leveransekvalitet. – Over 7000 medarbeidere med stort spenn i både alder og erfaring har fått smarttelefon og lært seg å bruke appen. At dette fungerer i praksis hver eneste postdag er bevis på at vi har lykkes med funksjonalitet og design, sier Andreassen.

I tillegg til at flere brev kommer fram på riktig sted til riktig tid, bidrar appen til å spare miljøet for 13 millioner papirutskrifter hvert eneste år.

Til toppen