EU mener Google misbruker digital markedsmakt

EU mener Google misbruker digital markedsmakt

Google dominerer det globale markedet for nettsøk med over 60 prosent markedsandel, i følge Netmarketshare. Tilsvarende tall for mobile enheter viser at selskapet har en global markedsandel på over 90 prosent.

  • BI/Big data
Motta nyhetsbrev fra Effektiv IT

Google med tilnærmet monopol på søk

[factbox id="2"]

Selskapet har i lengre tid vært under lupen for brudd på anti-trust lovgivning, mulige koblingshandel og misbruk av markedsposisjon. Interne dokumenter som er lekket fra Google viser at konkurransetilsynet i EU-kommisjonen ønsker å teste lovligheten av selskapets kobling av søkefunksjonen og betalte plasseringer som Google Shopping. I tillegg kommer anklager om kopiering av innhold, samt et konkurransevridende annonsesystem og marked for apps. Se anklagene på WSJ.

Google endrer søkealgoritmer - igjen

Konsulenter innen søkemotoroptimalisering og betalt søk (SEO/PPC), samt alle mediebyråene med egne digitale avdelinger er avhengige av algoritmene bak Google søk. Responsivt design av nettsider har lenge vært en såkalt rangeringsfaktor for organiske søkeresultater. Det finnes i tillegg et stort antall forhold som bestemmer en nettsides rangering i Google søk. [factbox id="1"]

Bloggen MOZ er en autoritet innen teknisk analyse av Googles algoritmer

I takt med at tekniske standarder for nettsider etableres står kampen i større grad om kvaliteten på innholdet. Allikevel kan tekniske endringer i Google ha store utslag for rangering. eBay mistet i fjor mange av forsideplassene på viktige søkeord som resultat. Undersøkelser utført av Netlife Research viser at 28 prosent av utvalgte norske nettsider ikke er tilpasset mobile flater. Saken er grundig omtalt på E24.

 

 

Til toppen