Coop satser på digital kundeopplevelse

Coop satser på digital kundeopplevelse

I løpet av 2014 ruller Coop ut et nytt kassesystem i sine over 1100 butikker, og InfoCare er utvalgt partner nasjonalt i denne prosessen. -Med denne løsningen moderniseres Coops infrastruktur betydelig, og vi ser for oss både bedre service for butikkene og reduserte kostnader, mener Magne Solberg, IT-direktør i Coop.

Motta nyhetsbrev fra Effektiv IT

Den teknologiske serviceleveran-døren InfoCare har nettopp inngått en femårig avtale med Coop Norge. Gjennom avtalen skal de sammen implementere morgendagens kassesystem. Piloten startet i mai mens full utrulling skjer fra etter sommeren. Det forventes at implementeringsprosessen vil pågå ut året.

- InfoCare er nå nasjonal partner for oss. Det innebærer et samarbeid om utrullingen av nye kasseløsninger i våre ca. 1100 butikker. De har ansvaret for utrulling av hardware og bidrar i forbindelse med utrulling av software lokalt i den enkelte butikk. Etter utrullingen vil de være servicepartner for alle Coop-butikker og gi support på all hardware inklusive supplering og utbytte av kassekomponenter. Med denne løsningen moderniseres Coops infrastruktur betydelig, og vi ser for oss både bedre service for butikkene og reduserte kostnader. Dette er et naturlig ledd i oppgraderingen av vårt fremtidige multikanalsystem, opplyser IT-direktør i Coop, Magne Solberg.

Komplette løsninger

Til Coop leverer InfoCare 3000 splitter nye kasseapparater og gjennomfører utbytte av alt utdatert utstyr.

- Slike systemer skiftes ut med et intervall på cirka fem til ti år, så utbyttinger skjer ikke ofte. Vi tar oss deretter av destruksjon samt videreformidling av deler fra den gamle maskinvaren, og sikrer sletting av sensitive data. Til Coop leverer vi all maskinvare, som matches mot programvareløsningene til Lindbak. Avtalen går videre ut på at de betaler en fast, månedlig sum for service per kasse, noe som gir dem fleksibilitet og forutsigbarhet. Det er første gang vi samarbeider med Coop, så vi ser frem til å sette ordentlig i gang, sier Anders Rustad, salgssjef i InfoCare.

Nylig vant de også en anbudsrunde hos Norsk Tipping om en lignende serviceavtale som innebærer utskifting av 4000 tippekiosker. Fra før av har de kunder som ICA, Narvesen, 7-Eleven, Shell og Statoil Fuel & Retail i porteføljen.

- Bransjen benytter gjerne ulike leverandører for store deler av verdikjeden. Ofte blir dette en svært fragmentert prosess. InfoCare sin styrke er at vi samordner det hele inn i én komplett avtale. Med 75 avdelingskontorer har vi god dekning i hele Norden, og har derfor mulighet til å rykke raskt ut. Vi har kort responstid, og er klare fra tidlig morgen til sent på kveld ettersom nedetid er uaktuelt for våre kunder, understreker Rustad.

InfoCare er primært et nordisk selskap, men via det globale partnernettverket deres leverer de også til andre kontinenter. Eksempelvis er olje- og gass-aktørene den typiske kunden i øvrige verdensdeler

- For oss er ambisjonen å skape merverdi for brukerne. Avtalene våre er komplekse og omfatter alt av service på IT-utstyr og dets periferi. Det vil si at vi gjennomfører garantireparasjoner på servere, skjermer, scannere, printere, samt projektorer i eksempelvis møterom. Alt som normalt brukes med datamaskinen følger vi opp. Toshiba rykker nemlig ikke ut selv i slike garantioppdrag, da de har samarbeid med InfoCare, påpeker Rustad.

Etter en omfattende utvelgelsesprosess internt hos Coop, endte valget på Info-Cares serviceplattform.

- InfoCare fremsto som den beste leverandøren etter en samlet vurdering av løsningskonsept, geografisk dekning, referanser, kompetanse og totalkostnader. Samlet gir dette oss trygghet om at InfoCare vil levere – og så langt ser dette bra ut. Vi gleder oss til videre samarbeid, forklarer Solberg.

I fremtiden blir forretningene bedre kjent med sine kunders preferanser, hvilket er essensielt siden bransjen beveger seg mot flere selvbetjeningsmuligheter. Nye systemer var derfor nødvendig for Coop.

- Mer moderne POS-systemer gir mulig-het for mer effektiv og kundetilpasset dialog og salgsprosess. Dette kan eksempelvis være rabatter og tilbud, lojalitetsavtaler, kodescanning - og kjøp av varer fra eksterne automater. Løsningene kan også vise mer relevant informasjon til kundene våre andre steder i butikken enn i kassen. De vil få skreddersydd informasjon, noe som for Coop er viktig for å kunne videreutvikle medlemstilbudene, forteller IT-direktøren til Effektiv It.

Til toppen